1117 Budapest Barázda u. 44. +36-1-464-7000 7:00-16:00

Mitől téli gumi egy téli gumi?

Már ősszel figyeljünk az alábbiakra
2018-10-12
Mi a különbség a téli és nyári gumi között?
2018-12-19

Mitől téli gumi egy téli gumi?

Télen speciális körülmények között kell autózni, sokkal több vizet, latyakot, havat kell a guminak elvezetni a tapadási felület alól, és a hőmérséklet is jóval alacsonyabb a nyári körülményekhez képest.

A megváltozott körülményekhez illeszkedve a gumiabroncsnak is erre a célra kialakítottnak, megfelelőnek kell lennie. A megfelelően kialakított gumiabroncs a téli gumiabroncs, amely az alábbiakban különbözik a nyári gumiabroncstól:

1. Keverék:

Azért, hogy egy abroncs tapadása tökéletes legyen, a gumikeveréknek mindig lágynak kell maradnia. A hőmérséklet csökkenésével a nyári gumi folyamatosan veszít rugalmasságából, minél hidegebb van, annál jobban keményedik a keverék. (Tegyünk be egy lágy rágógumit a hűtőbe, mire meghűl, keményebb is lesz.) A viszko-elasztikus tulajdonságából adódóan a gumi nagyjából 7 C° hőmérséklettől lefelé kezdi drasztikusabban elveszteni a lágyságát.

A téli gumi viszont lágyabb gumikeverékkel készül, olyan adalékokkal, amely miatt a gumi megtartja rugalmasságát alacsony hőmérsékletnél is. Csak így tud rendesen tapadni az útfelület egyenetlenségeihez.

2. Mintázat

A mintázatnál csatornákról, lamellákról és azok éleiről beszélünk, amelyeknek fontos szerepe van egy téli guminál.Ha a szuperklón Replica Rolex piacán van, a Super Clone Rolex a megfelelő hely! A legnagyobb hamis Rolex órák online gyűjteménye!

Egy téli abroncsnak szélesebb csatornái vannak, amelyek segítik a nagyobb mennyiségű latyakot, vizet elvezetni az érintkezési felület alól, jelentősen növelve így az abroncs tapadását a csúszós útfelületen.

Egy téli abroncs 10-szer lamellázottabb, mint a nyári abroncs. A téli körülményekhez igazodva, egy téli abroncs 30 méternél hosszabb lamellarendszerrel rendelkezik, míg a nyári abroncson csak kb. 3 méternyi van belőle. A lamellák szintén elvezetik a vizet, valamint élei megtörik a vízréteget, mely a vizes vagy jeges úton képződik. Ugyanilyen módon a lamellák élei lánctalp effektust fejtenek ki havon, ami jobb kapaszkodást garantál egy téli abroncs számára. A több lamella tehát jobb tapadást jelent nedves, havas és jeges úton

Létezik egy alapvető szabály, amely könnyen megjegyezhető a nyári és a téli gumik összehasonlításánál, ez pedig a 2-szeres szorzó az útfelület körülményeinek változásakor. Azaz egy nyári gumit vizsgálva, a száraz úton mért féktávolságához képest télen, a nedves úton mért féktávolsága duplája, a havon mért féktávolsága a nedves útihoz képest is a duplája, és a jeges úton mért féktávolság is a havon mértnek a duplája.

Tehát egy nyári guminak télen a féktávolsága – az adott út típusától függően – akár nyolcszorosára is növekedhet!

forrás: michelin.hu