Mikor szükséges a lengéscsillapító mérés?
A lengéscsillapító mérés akkor válik szükségessé:
- ha járműve a kanyarból kifelé inog, nehezen irányítható
- ha hullámos úton nehéz az irányítás
- ha bukkanó után nem szűnik meg a jármű billegése, az tovább leng
- ha kátyús úton erős koppanásokat hall
- ha olajszivárgást tapasztal a lengéscsillapító házán
- ha gázadáskor autójának első része „pattog”, rázkódik
- ha fékezésnél autója elhúz, inog
- ha az abroncsok egyenlőtlenül, kagylósan kopnak
- ha a fékút hosszabb az átlagosnál
A fenti hibák akkor jelentkeznek, ha a lengéscsillapító hatékonysága nagy mértékben leromlott. Autója használata ilyenkor már kifejezetten balesetveszélyes!
Mivel a lengéscsillapító – főként a magyar útviszonyok között – erősen kopó alkatrész, ezért érdemes a lengéscsillapító mérés évenkénti elvégeztetése.
Hogyan történik a lengéscsillapító mérés?
A mérés során számítógépes ellenőrző padon vizsgálják a jármű lengéscsillapítóinak hatásfokát.
A műszer kerekenként mozgatja és méri a csillapítás idejét és kitérésének mértékét, illetve hogy rezonanciáknál a jármű súlyának hány százaléka marad az úton.
Ha ez az érték kormányzott kerekeknél 40 százalék alatt van, vagy nem kormányzott kerekeknél 20 százalék alatti, akkor a lengéscsillapító cserére szorul.
A rosszul működő lengéscsillapító jelentős mértékben növeli a féktávolságot. 50 km/h sebességnél ez több mint két méter lehet. Azoknál a járműveknél, amelyekben blokkolásgátló van, a fékút növekedése még nagyobb mértékű lehet, mert az elemelkedő kerék a levegőben áll meg, amit az ABS csúszásnak érzékel. Az ABS ilyenkor csökkenti a fékerőt, ami miatt azonban növekszik a fékút hossza.