A megváltozott körülményekhez illeszkedve a gumiabroncsnak is erre a célra kialakítottnak, megfelelőnek kell lennie. A megfelelően kialakított gumiabroncs a téli gumiabroncs, amely az alábbiakban különbözik a nyári gumiabroncstól:
1117 Budapest Barázda u. 44.
+36-1-464-7000
7:00-16:00
Télen speciális körülmények között kell autózni, sokkal több vizet, latyakot, havat kell a guminak elvezetni a tapadási felület alól, és a hőmérséklet is jóval alacsonyabb a nyári körülményekhez képest.
A megváltozott körülményekhez illeszkedve a gumiabroncsnak is erre a célra kialakítottnak, megfelelőnek kell lennie. A megfelelően kialakított gumiabroncs a téli gumiabroncs, amely az alábbiakban különbözik a nyári gumiabroncstól:
A téli gumi viszont lágyabb gumikeverékkel készül, olyan adalékokkal, amely miatt a gumi megtartja rugalmasságát alacsony hőmérsékletnél is. Csak így tud rendesen tapadni az útfelület egyenetlenségeihez.
A mintázatnál csatornákról, lamellákról és azok éleiről beszélünk, amelyeknek fontos szerepe van egy téli guminál.
Egy téli abroncsnak szélesebb csatornái vannak, amelyek segítik a nagyobb mennyiségű latyakot, vizet elvezetni az érintkezési felület alól, jelentősen növelve így az abroncs tapadását a csúszós útfelületen.
Egy téli abroncs 10-szer lamellázottabb, mint a nyári abroncs. A téli körülményekhez igazodva, egy téli abroncs 30 méternél hosszabb lamellarendszerrel rendelkezik, míg a nyári abroncson csak kb. 3 méternyi van belőle. A lamellák szintén elvezetik a vizet, valamint élei megtörik a vízréteget, mely a vizes vagy jeges úton képződik. Ugyanilyen módon a lamellák élei lánctalp effektust fejtenek ki havon, ami jobb kapaszkodást garantál egy téli abroncs számára. A több lamella tehát jobb tapadást jelent nedves, havas és jeges úton
Létezik egy alapvető szabály, amely könnyen megjegyezhető a nyári és a téli gumik összehasonlításánál, ez pedig a 2-szeres szorzó az útfelület körülményeinek változásakor. Azaz egy nyári gumit vizsgálva, a száraz úton mért féktávolságához képest télen, a nedves úton mért féktávolsága duplája, a havon mért féktávolsága a nedves útihoz képest is a duplája, és a jeges úton mért féktávolság is a havon mértnek a duplája.
Tehát egy nyári guminak télen a féktávolsága – az adott út típusától függően – akár nyolcszorosára is növekedhet!
forrás: michelin.hu